Rembrandt

MUZIKALE VOORSTELLING OVER NEDERLANDS BEROEMDSTE KUNSTENAAR

Dit jaar wordt de 350ste sterfdag van Rembrandt groots gevierd. Tafel van Vijf draagt daaraan bij met de muzikale voorstelling REMBRANDT, waarin Nederlands beroemdste 17e-eeuwse kunstenaar kleurrijk tot leven komt. De voorstelling kan voor scholen worden gecombineerd met rondleidingen in onder meer het Rijksmuseum. Meer lezen

Voor uitgebreide informatie voor scholen, klik hier.
Klik hier voor de speellijst en om te reserveren.
De voorstelling is te reserveren voor de periode van oktober t/m december 2019.

Spel en muziek: Oscar Siegelaar (Rembrandt), Dafne Holtland (Cornelia), Rosa Mee (Geertje Dircx)
Tekst: Ad de Bont
Regie: Alexander de Bruijn
Compositie: Michiel Schreuders en Daniël van Huffelen
Decor en kostuums: Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink


Rembrandt ontwikkelt zich al jong tot een van de populairste kunstenaars van de Gouden Eeuw. Hij schildert in de stijl die dan in de mode is: glad en gedetailleerd. Dat verandert rond zijn 45ste. In losse, soms grove, verfstreken vangt hij mensen, emoties, lichtval en texturen – baanbrekend voor die tijd. Die nieuwe schildertrant valt bij opdrachtgevers niet altijd in goede aarde. Toch geeft Rembrandt niet toe. Hij blijft staan voor zijn eigen visie op het schildersvak.

In de voorstelling kijkt Rembrandt terug op zijn veelbewogen leven. Hij ziet hoe de kunst en zijn eindeloze drang om die te vernieuwen hem hebben voortgedreven. Voor de eventuele keerzijde sluit hij zijn ogen. Totdat zijn dochter hem er fijntjes op wijst dat haar vaders ambities voor haar niet altijd positief zijn. Als ook de geest van Geertje – zijn minnares die hij in een tuchthuis liet opsluiten – hem komt tergen, moet Rembrandt zichzelf in de ogen kijken. Was dit het allemaal waard? Had hij anders gekund? Hoe komt hij in het reine met zichzelf?

Muziek
Tijdens de voorstelling wordt pop-folkmuziek gemaakt, met nieuwe composities van Michiel Schreuders. De acteurs zingen meerstemmig en bespelen een of meerdere akoestische instrumenten, waaronder gitaar, cello, accordeon en orgel.

Motivatie en nagesprek
Leerlingen leren Rembrandt beter kennen, waardoor het kijken naar en begrijpen van zijn werk, en dat van tijdgenoten, verdieping krijgt. In het nagesprek worden de dilemma’s van Rembrandt vertaald naar het leven van de leerlingen nu. Wat is de waarde van eigenzinnigheid, originaliteit en creativiteit in de huidige maatschappij? In hoeverre voelen leerlingen zich vrij om hun eigen ambities waar te maken, ongeacht de eventuele financiële en sociale gevolgen?

Museumbezoek
De voorstelling kan door scholen worden gecombineerd met een rondleiding in onder meer het Rijksmuseum, Museum Het Rembrandthuis, het Frans Hals Museum en het Westfries Museum. Theater en museum versterken elkaar. Doordat tijdens de voorstelling de figuren van Rembrandt, Cornelia en Geertje tot leven komen ervaar je ook de kunst en verhalen in het museum op een persoonlijker manier.

De pers over Rembrandt
‘[De voorstelling] wordt bijzonder goed gespeeld en is door Alexander de Bruijn compact en effectief geregisseerd, de kostuums van Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink zijn eenvoudig en mooi. Een echt decor is niet nodig, een paar goed gekozen voorwerpen zijn voldoende. De muziek is dit keer niet luid en provocerend, maar het geluid van een bescheiden folkmuziek past heel goed bij de zeventiende-eeuwse situaties. (…) Zinvolle verwarring over een groot kunstenaar die wellicht af en toe een wat minder groot mens is geweest’
(Max Arian/Theaterkrant)
lees hier de hele recensie

‘Een hoogtepunt van de dag was de muzikale theatervoorstelling Rembrandt – dwars en eigenzinnig van Theater van Vijf die gemaakt werd naar aanleiding van de 350ste sterfdag van Rembrandt. (…) Muziek en theater gaan vloeiend in elkaar over en als historicus geniet je met volle teugen. De kleine details wijzen erop dat schrijver Ad de Bont goede voorstudie heeft gedaan naar Rembrandt en dat maakt het een persoonlijk verhaal waar je als toeschouwer heel dicht bij de schilder komt in het laatste jaar van zijn leven.’
(Hereditas Nexus over de voorstelling op het Geschiedenisfestival in Haarlem)
lees hier de hele recensie

De pers over eerdere voorstellingen van Tafel van Vijf
‘Een speelse manier om kennis te maken met vaderlandse geschiedenis.’ (Noord Hollands Dagblad)
‘Zo genuanceerd, levend, warm en menselijk wil ik ook wel de vaderlandse geschiedenis zien.’ (De Theaterkrant)
‘Geschiedenis die je op het puntje van je stoel houdt.’ (Het Parool)
‘Duistere periode uit vaderlandse geschiedenis vertaald naar spannend muziektheater.’ (de Volkskrant)