Voor scholen
PROVO
In deze interactieve expo en muzikale voorstelling in de vorm van een happening ervaren de leerlingen de parallellen tussen onze huidige tijd en die van de PROVO beweging (1965 – 1967). Ze beleven de maatschappelijke tegenstellingen en protestvormen van toen en zien die weerspiegelt in het heden. Met thema’s als verslavingen, genderongelijkheid, milieuvervuiling en vrijheid van meningsuiting.
Parallellen
In 2025 is het precies 60 jaar geleden dat Provo werd opgericht. Een beweging die ludieke acties bedacht om tegen grote tegenstellingen en de gevestigde orde aan te schoppen. Vandaag de dag zijn er in onze samenleving nog steeds pittige tegenstellingen die reden geven voor protest en verzet waarbij we overeenkomsten zien met de anarchistische Provo’s in de periode 1965-1967:
De apocalyptische dreiging van een nucleaire oorlog destijds en het onheil van de verwoestende klimaatverandering in onze tijd.
De verslaving aan roken toen en onze verslaving aan sociale media nu.
De belangrijke emancipatiegolf van vrouwen in de jaren zestig en nu de emancipatiegolf rondom #Metoo en genderdiversiteit.
Happening met dilemma’s
Tijdens deze interactieve en muzikale voorstelling in de sfeer van een happening volgen we de charismatische Jasper. Zijn vader lijdt door zijn rookverslaving aan longkanker. In zijn laatste fase hoest hij erg veel en maken ze samen een filmpje met allerlei hoestvariaties: het Uche Uche lied. Jasper plaatst het filmpje op de socials met een doneerlink voor het longkankerfonds. Hij weet niet wat hem overkomt: het filmpje gaat viral, donaties stromen binnen en hij krijgt heel veel volgers! Helaas overlijdt zijn vader, maar Jasper gaat door met actie voeren voor het longkankerfonds en wordt steeds extremer in zijn acties op de socials.
In de voorstelling sluiten de leerlingen zich aan bij Jasper in protestgroepen voor bepaalde thema’s: de Provo’s 2.0! Er volgt een spel waarin de protestgroepen kiezen voor acties om aandacht te trekken voor wat ze aan de wereld willen veranderen. Afhankelijk van de actiegroepskeuze neemt je aantal volgers op social media toe of af. Hoe ver ga jij met je actiegroep om aandacht te trekken en meer volgers te krijgen? Waar ligt voor jou de grens?
Expo & live muziek
Het programma start met een interactieve pop-up expo die via spelopdrachten informatie geeft over de Provo’s van de jaren ’60 en organisch overloopt in de voorstelling. Als het bij een extreme actie om nog meer volgers op de socials te krijgen fout gaat, rijst de vraag wie hiervoor verantwoordelijk is.
We laten de leerlingen hun mening kenbaar maken door een plek in de ruimte te kiezen om hun mening aan te geven. Zo wordt letterlijk zichtbaar hoever iedereen qua mening van elkaar afstaat. Of misschien toch dichterbij dan iedereen eerst dacht…
De live muziek van Michiel Schreuders, Daan van West en studenten van ArtEZ Muziektheater Arnhem is een mix van elektronica, punk, garagerock en meerstemmige jaren-zestig-muziek. Tijdens het nagesprek tussen cast en leerlingen staan de vragen uit de voorstelling centraal, met veel ruimte voor inbreng van de leerlingen/studenten.
Meer informatie?
E-mail Monique Scheper
INFORMATIE VOOR SCHOLEN
Programma
• Rondleiding door de pop-up expo van Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis
• Voorstelling PROVO met live muziek
• Nagesprek met de cast met veel ruimte voor inbreng van de leerlingen
Locatie en speeldata
Het programma speelt op diverse locaties op de volgende speeldata 2025:
Musis Sacrum Arnhem: 10, 11 & 12 maart en 20 & 21 april
Buitensociëteit Zutphen: 17 & 18 maart
Schuur Haarlem: 26 maart
Bijlmer Parktheater Amsterdam: 27 maart
Theater De Krakeling Amsterdam: 7, 8, 9, 10 & 11 april
Schouwburg Amphion Doetinchem: 16 mei
Theater De Meervaart Amsterdam: 26 mei
Theater aan het Spui Den Haag: 3 juni
Schouwburg Concertzaal Tilburg: 4 en 5 juni
Tijden
Het programma duurt in totaal 100 minuten.
Prijs
De prijzen van de schoolvoorstellingen zijn per locatie verschillend.
Per programma is er plaats voor max 120 personen.
Betaling mogelijk met:
Aansluiting bij schoolvakken/leergebieden
Dit programma sluit aan bij de vakken CKV, Geschiedenis, Maatschappijleer en Burgerschap, alsmede bij De Gezonde School-pijlers.
Het tijdsbeeld komt voor in Tijdvak 10 Televisie en computer.
Het programma sluit tevens aan bij de volgende leergebieden en bouwstenen uit Curriculum.nu:
LEERGEBIED BURGERSCHAP, BOUWSTENEN:
4.1 Identiteit
11.1 Denk- en handelwijzen
LEERGEBIED MENS & MAATSCHAPPIJ, BOUWSTENEN:
6.1 Mensbeeld en Identiteit
6.2 Cultuur
9.2 Denken vanuit meerdere perspectieven
9.3 Denken vanuit de andere en jezelf
9.7 Denken in betekenis
LEERGEBIED KUNST & CULTUUR, BOUWSTENEN:
1.2 Denkstrategieën
7.1 Beleven van kunst
CREDITS
Regie Stijn Dijkema
Tekst Enver Husičić
Spel en zang
Live muziek Daan van West, Michiel Schreuders, Floor van der Niet (stage) en Tycho Nomes (stage)
Compositie Daniël van Huffelen en Michiel Schreuders
Artistieke leiding Michiel Schreuders
Gameontwerp en Decorontwerp Judith Hofland
Dramaturgie
Productie Madee Snijder
Decor en kostuums
Lichtontwerp
Geluidstechniek
Campagnebeeld ANP foto Jacques Klok
Fotografie
Trailer Rocket Stories
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door: