PERRY – een dans- en muziekvoorstelling over jezelf zijn

 

 

Wie ben ik? In wat voor wereld leef ik?

Wat verwachten mensen van mij en wil ik daar wel aan voldoen?

We leven in vrijheid, maar iedereen heeft wel een mening. Wie ben ik, hoe wil ik zijn en hoe vrij ben ik eigenlijk?

 

 

 

 

Foto campagnebeeld: Ahmed Polat

 

Wie ben jij? Op school, thuis en in je vrije tijd? Veel van wat je van jezelf zelf laat zien wordt beïnvloed door meningen van anderen. Geaardheid, huidskleur en afkomst kunnen zomaar een reden zijn om in een hokje te worden geplaatst. Hoe zou het zijn als je jezelf kunt zijn zonder dat anderen daar iets van vinden? Precies dát onderzoekt danser Perry Gits. In een eigen danstaal laat hij zien wie hij is en houdt zijn publiek daarbij een spiegel voor. Op muziek van een swingende live band danst hij in een mix van rock, soul, trap en techno zijn eigen weg naar vrijheid. 

Perry maakt de voorstelling samen met vier muzikanten, die actief deelnemen aan de performance.
Perry: ‘De muziek krijgt in continue wisselwerking tussen mij en de muzikanten vorm. Het resultaat is een performance die een voortdurende dialoog is tussen muziek en dans.

 

De muzikanten versterken mij als danser en doen mee in de bewegingstaal.
Sámen brengen we mijn reis tot uitdrukking. In plaats van een danser die danst op muziek van een band.’


Scènefoto’s: Bas de Brouwer


Reacties van leerlingen van het Zuiderlicht College (Amsterdam) na try-outbezoek:


‘De voorstelling en tentoonstelling hebben me aan het denken gezet. Ik ben voor de spiegel gaan staan en heb naar mezelf gekeken: wie ben ikzelf eigenlijk? Ik werd daar emotioneel van. Het heeft me heel erg geraakt
…’

 ‘Tijdens het nagesprek vond ik het heel mooi hoe onze klas reageerde. Ik denk dat ik meer ga stilstaan bij hoe mensen om me heen zich voelen en beter ga nadenken voordat ik iets zeg, omdat wat je zegt best veel pijn kan doen.

 

 

 

 

 

 

Voor wie
De voorstelling is geschikt voor alle leerjaren van het VO.

Waar en wanneer
De voorstelling speelt van oktober t/m december 2021 in diverse theaters.
Speeldata en locaties worden binnenkort bekend gemaakt.

Samenwerking met Rijksmuseum: pop-up fototentoonstelling en rondleiding
Met de voorstelling reist de pop-up fototentoonstelling ‘Wie ben jij’? Document Nederland Junior van het Rijksmuseum mee. Het resultaat van de jaarlijkse fotowedstrijd voor jongeren van het VO en MBO van het Rijksmuseum, waarin jongeren hun persoonlijke levensverhaal in intieme en eerlijke fotoseries in beeld brengen in een interactieve pop-up fototentoonstelling in de foyers van de theaters.

Bij de schoolvoorstellingen in Theater De Krakeling is een rondleiding over identiteit door de eeuwen heen in het Rijksmuseum onderdeel van het programma. Voorafgaand aan de voorstelling krijgen de leerlingen een rondleiding door het Rijksmuseum langs topstukken die verhalen vertellen over ‘zien en gezien worden’ door de eeuwen heen. In de rondleiding gaan museumdocenten met leerlingen in gesprek over hoe het verleden invloed heeft op wie je nu bent. En over hoe je de sporen van het verleden kan herkennen in de hedendaagse jongerencultuur.

Duur
Rondleiding in Rijksmuseum: 60 minuten
Programma in theater: 120 minuten

Het programma in het theater bestaat uit:
1. Leerlingen gaan onder begeleiding aan de slag in de pop-up tentoonstelling in theaterfoyer
2. Speelse introductie door een gespreksleider, warming-up voor de voorstelling in theaterfoyer
3. Voorstelling in theaterzaal
4. Nagesprek in theaterzaal

Informatie en reserveren
Neem voor meer informatie of om te reserveren contact op met Monique Scheper via Monique@tafelvanvijf.nl


Dit programma sluit aan bij de volgende leergebieden en bouwstenen uit Curriculum.nu:

Leergebied Burgerschap, bouwstenen:
4.1 Identiteit
11.1 Denk- en handelwijzen

Leergebied Mens & Maatschappij, bouwstenen:
5.1 Waarden en Idealen
6.1 Mensbeeld en Identiteit
6.2 Cultuur
9.2 Denken vanuit meerdere perspectieven
9.3 Denken vanuit de andere en jezelf
9.7 Denken in betekenis

Leergebied Kunst & Cultuur, bouwstenen:
1.2 Denkstrategieën
7.1 Beleven van kunst