King Bi

PAKKEND MUZIEKTHEATER ICM MUSEUMBEZOEK

Nederland is een democratisch land. Dat vinden we nu heel gewoon, maar onze democratie ontstond pas tijdens Willem II, de betbetovergrootvader van Willem-Alexander. Die tekende in 1848 een nieuwe grondwet, die hemzelf mínder, en het volk méér macht gaf. Wat bracht de koning ertoe om te kiezen voor een grondwetsherziening die zijn eigen macht reduceerde? Was het zijn gevoel voor rechtvaardigheid? Werd de politieke druk te hoog? Of besefte hij, door zijn heimelijke biseksualiteit (!), hoe belangrijk persoonlijke vrijheid is? Meer lezen

King Bi speelt in theaters, musea en op scholen door heel Nederland.
Voor uitgebreide informatie voor scholen, klik hier.
Voor de speellijst, klik hier.

Spel: Milan Sekeris
Spel en muziek: Michiel Schreuders
Tekst: Ad de Bont
Regie: Nina Spijkers
Kostuums: Dieuweke van Reij



In de voorstelling praat Willem in gedachten met zijn overleden vriend en verboden geliefde. Samen kijken ze terug op Willems leven: zijn gearrangeerde huwelijk met Anna Paulowna en zijn heldenrol in de Slag bij Waterloo. Samen bezingen ze de onbereikbare en ‘verboden’ liefde, met nieuw gearrangeerde muziek van Nobelprijswinnaar Bob Dylan.

Een biseksuele koning?
Het waargebeurde verhaal van Willem II geeft stof tot nadenken: we leven in een democratie, maar de democratische waarden staan geregeld onder druk. En wat als je in deze tijd een biseksuele koning zou zijn?

Motivatie
Willem II tekende de nieuwe grondwet uiteindelijk, waarmee de vrijheid van alle Nederlanders werd gewaarborgd. In de praktijk blijkt de vrijheid van de één soms echter te botsen met de vrijheid van een ander. Homoseksualiteit is op middelbare scholen een steeds moeilijker te hanteren onderwerp. Met deze voorstelling & rondleiding wil Tafel van Vijf bijdragen aan de bespreekbaarheid ervan. Ben je vrij om de liefde te kiezen die je wil? Als je dat niet kan, wat gebeurt er dan met je? Is liefhebben wie je wil ook vrijheid?

De pers over King Bi
“Kevin Schoonderbeek speelt Willem en doet dat fenomenaal. Hij vliegt door de zaal, klimt op tafels en stoelen, lacht, huilt en schreeuwt en maakt je deelgenoot van zijn levensverhaal. (…) Als toeschouwer wordt je meegezogen in de dilemma’s van de koning en verlaat je na afloop de ruimte in de wetenschap dat achter ieder stukje geschiedenis een menselijk verhaal schuilt. De voorstelling wordt omlijst door Michiel Schreuders meesterlijk opnieuw gearrangeerde nummers van Bob Dylan. Een absolute aanrader!”
Hereditas Nexus (lees hier de hele recensie)

“Nadien licht de docent de keuze om dit theater naar school te halen toe: hij is bevriend met een homostel dat niet meer hand in hand door Amsterdam kan lopen. (…) Nog steeds genoeg reden voor docenten en leerlingen om op die vrijdag in het paars naar school te komen en iets te doen met de suggestie van de leerlingen die bij King Bi aanwezig zijn: blijf met elkaar praten over gevoelens. Op die manier, vinden zij, kunnen wij de wereld een beetje vrijer maken.”
De Gaykrant (lees hier de hele recensie)

Lees in het Historisch Nieuwsblad een achtergrondartikel met interviews met de makers.
Ook de Beau Monde plaatste een uitgebreid artikel (dec ’18) en op Winq.nl is een mooi interview met acteur Michiel Schreuders te lezen (feb ’19).

Docenten over King Bi
“De leerlingen waren erg enthousiast. Ik bewaar ook goede herinneringen aan deze heel bijzondere voorstelling. Erg onder de indruk van jullie overtuigende spel!”
Mirjam Heijligenberg-Marx, Clusius College Schagen

“De voorstelling was prachtig! Het verhaal en de uitvoering sprak de leerlingen erg aan. Ook de nagesprekken zijn heel goed verlopen. Knap hoe de twee mensen zo’n grote groep ademloos kunnen laten kijken, meeleven en verwonderen. We hebben er heel erg van genoten.”
Marlies Nijkamp, Havo De Hof Amsterdam

“Dank @TafelvanVijf voor twee boeiende en leerzame voorstellingen!”
Bernard Nieuwentijt College Monnickendam via Twitter

De pers over eerdere voorstellingen van Tafel van Vijf:
‘Geschiedenis die je op het puntje van je stoel houdt.’ ★★★★ (Het Parool)
‘Prachtige, enerverende voorstelling!’ ★★★★ (Theaterkrant)
‘Duistere periode uit vaderlandse geschiedenis vertaald naar spannend muziektheater.’ ★★★★ (de Volkskrant)