De vergeten zoon

EEN ROCKOPERA VAN TAFEL VAN VIJF

De vergeten zoon van Willem van Oranje is een rockopera over de droom van de vrijheid en de nietsontziende wreedheid van het fundamentalisme. Over onze Vader des Vaderlands, Willem ‘de Zwijger’ van Oranje, die zijn leven in dienst van de vrijheid stelde – maar daarvoor zijn zoon moest opofferen. Meer lezen

Voor uitgebreide informatie voor scholen, klik hier.
Klik hier voor de speellijst en om te reserveren.
De voorstelling is te reserveren van oktober t/m december 2018.

Spel: Dorien van Gent, Maarten Hutten, Sterre Konijn, Anne Prakke en Pieter Verelst
Muziek en spel: Susies Haarlok (Arthur Wagenaar, Tjalling Schrik, Wessel Schrik) en Jan-Willem van der Ham
Tekst: Ad de Bont
Regie: Mirjam Koen
Decor en kostuums: Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink
Productieleiding: ProductieCollectief | Peter Poel
Technische productie: Muss TS | Vincent Vergouwen
Lichtontwerp: Tim van ‘t Hof
Licht: Nick Dankers
Geluid: Stefan Hellings

Foto’s: Anna van Kooij

De vrijheid die we in Nederland hebben is niet vanzelfsprekend, maar door bloedige oorlogen bevochten. Zoals de 80-jarige oorlog, die najaar 2018 herdacht wordt met een grote tentoonstelling in het Rijksmuseum. Tegelijkertijd brengt Tafel van Vijf De vergeten zoon van Willem van Oranje, een bloedstollende voorstelling over vrijheid en fundamentalisme. Voor het voortgezet onderwijs is de voorstelling te boeken in combinatie met een speciaal ontwikkelde rondleiding in het Rijksmuseum in Amsterdam of de Prinsenhof in Delft. Er worden ook openbare voorstellingen gespeeld voor volwassen publiek.

We kijken naar Willem van Oranje door de ogen van zijn oudste zoon Filips Willem, die het slachtoffer is van het religieuze conflict tussen zijn protestantse vader en de katholiek fundamentalistische Spaanse koning. Filips Willem is veertien jaar als hij door de Spanjaarden wordt ontvoerd en naar Madrid gebracht, waar de Spanjaarden hem gevangen zetten, hersenspoelen en negatieve informatie over zijn vader influisteren. Prinses Isabella, de dochter van de koning, wordt verliefd op hem en hij op haar. Als Willem van Oranje wordt neergeschoten, biedt de Spaanse koning Filips Willem de positie van landvoogd der Nederlanden aan om zo de Nederlanden te verenigen. Wat moet hij doen? Zijn vader en diens gedachtegoed verraden of kiezen voor prinses Isabella en de macht?

Leerlingen over De vergeten zoon van Willem van Oranje:
“Leerzaam. Het stuk was een soort van reflectie op alle info die we die dag hadden gekregen.”
“Erg leuk om te zien, alles werd goed in de voorstelling verteld, je kon altijd goed weten waar ze waren door het bord met de info erop.”
“Ik vond het mooi en interessant. Ook fijn dat dit als laatste was ingepland. Na al dat geloop was ik blij dat ik even lekker kon zitten.”
“Het theater was geweldig. Dit vond ik het leukste onderdeel.”
“Heel origineel bedacht en uitgevoerd. Ik vond het leuk om naar te kijken.”

De pers over De vergeten zoon van Willem van Oranje:
‘Een speelse manier om kennis te maken met vaderlandse geschiedenis.’
Paul Lips, Noord Hollands Dagblad (03-11-2018)
Lees de hele recensie hier

‘Ad de Bont heeft van de historische personages mensen van gemaakt, en ook de acteurs-zangers laten hun menselijke kanten zien. Dat moet minstens voor een deel ook de verdienste zijn van regisseur Mirjam Koen. De gematigde rockmuziek misstaat nergens en wordt heftig gespeeld en gezongen zonder de handeling stuk te slaan. (…) Zo genuanceerd, levend, warm en menselijk wil ik ook wel de vaderlandse geschiedenis zien.’
Max Arian, De Theaterkrant (05-11-2018)
Lees de hele recensie hier

De pers over eerdere voorstellingen van Tafel van Vijf:
‘Geschiedenis die je op het puntje van je stoel houdt.’ ★★★★ (Het Parool)
‘Prachtige, enerverende voorstelling!’ ★★★★ (Theaterkrant)
‘Duistere periode uit vaderlandse geschiedenis vertaald naar spannend muziektheater.’ ★★★★ (de Volkskrant)