Black Present Black Future – schoolvoorstelling najaar 2021

In Black Present Black Future neemt Perry Gits – maker en danser – je mee op zijn persoonlijke zoektocht naar vrijheid. Op speciaal voor de voorstelling gecomponeerde muziek van een vierkoppige band.

Perry Gits neemt je mee op zijn persoonlijke reis; een zoektocht naar ultieme vrijheid en naar manieren om daaraan uitdrukking te geven. Met zelfexpressie als rode draad danst hij door tijd, dimensies, rituelen en tradities om te komen tot misschien wel een nieuwe identiteit. Zelfgekozen en buiten regels, normen, verwachtingen of vooroordelen van de samenleving om. Daarbij houdt hij je een spiegel voor. Wat zie jij als je naar deze man kijkt, die zwart en gay is? Herken je jezelf of juist niet? En hoe zou het zijn als je verschillen tussen mensen – gender, zwart-wit, afkomst, opleiding et cetera – erkent zonder iemand in een hokje te stoppen? Zodat er vrijheid ontstaat om jezelf te zijn en om je uit te drukken zoals je wilt? Hoe ziet jouw wereld er dan uit? Ga mee met Perry en dans met hem, naar vrijheid!

Perry maakt de voorstelling met vier muzikanten, die naast de muziek zelf ook actief deelnemen aan de performance. Samen brengen ze Perry’s reis, en daarmee hun eigen verhaal, tot uitdrukking. Muziek als krachtig medium van expressie en verbinding.

Perry Gits maker, performer en danser
Dionne Verwey, eindregisseur
Floris van de Vlugt, saxofoon, basklarinet, keys
Rory Ronde, gitaar
Jasper Goedman, percussie
Yariv Vroom, percussie

Voor wie
De voorstelling is geschikt voor alle leerjaren van het VO.

Waar en wanneer
Van 3 t/m 11 december 2020 vonden de eerste try-outs plaats in Theater De Krakeling in Amsterdam.
In het najaar van 2021 volgt een theatertournee met nieuwe reeksen schoolvoorstellingen. Binnenkort meer informatie hierover met bekendmaking van speeldata.

Samenwerking met Rijksmuseum

Voorafgaand aan de voorstelling krijgen de leerlingen een rondleiding door het Rijksmuseum langs topstukken die verhalen vertellen over ‘zien en gezien worden’ door de eeuwen heen.
In de rondleiding gaan museumdocenten met leerlingen in gesprek over hoe het verleden invloed heeft op wie je nu bent. En over hoe je de sporen van het verleden kan herkennen in de hedendaagse jongerencultuur.
Een ander onderdeel van het programma is een interactieve pop-up fototentoonstelling in de foyers van de theaters, Document Nederland Junior:Wie ben jij?’ Het resultaat van de jaarlijkse fotowedstrijd voor jongeren van het VO en MBO van het Rijksmuseum, waarin middelbare scholieren en mbo-studenten hun persoonlijke levensverhaal in intieme en eerlijke fotoseries in beeld brengen.

Duur
Voorstelling inclusief inleiding en nagesprek: 90 minuten
Samenwerking Rijksmuseum: Rondleiding in Rijksmuseum 60 minuten, pop-up tentoonstelling in foyer Theater De Krakeling 30 minuten.

Informatie en reserveren
Neem voor meer informatie of om te reserveren contact op met Monique Scheper via Monique@tafelvanvijf.nl

Kerndoelen (onderbouw) / eindtermen (bovenbouw
Geschiedenis 37, 44, 47 / Historisch besef, interpreteren en betekenis geven aan het verleden;
Mens en maatschappij 36, 37, 40 / Macht, gezag, levensbeschouwing en identiteit;
Kunst en cultuur 50, 51, 52, 55 en 56 / Kijken en luisteren, onderzoeken, Analyseren en interpreteren.